Meest gestelde vragen bij de verkoop van een woning

De verkoop van een woning is spannend, zeker als het de eerste keer is dat je het doet. Er komt heel wat op je af en je hebt waarschijnlijk veel vragen. Daarom hebben we de meest gestelde vragen van eerste verkopers voor je op een rij gezet. Hopelijk helpen onze antwoorden je al een eind op weg en sta je zo al wat sterker in je schoenen bij de verkoop van jouw woning.

1. Wat is de waarde van mijn huis?

Bij de verkoop van een woning is de eerste stap een juiste prijsbepaling. Er zijn verschillende factoren om rekening mee te houden. De locatie, de kenmerken van de woning, vergelijkbare panden, de huidige marktomstandigheden, de leeftijd en zelfs het onderhoud van de woning – dat zijn een aantal gegevens die zeker meegenomen moeten worden in de berekening. Een waardebepaling is een nauwkeurig proces dat het best uitgevoerd wordt door een ervaren professional zoals een makelaar of een erkende schatter.

Wil je meer weten over hoe we bij Hermania de waarde van jouw woning zouden bepalen? Aarzel dan niet om een afspraak met ons in te plannen. We staan steeds klaar om je te begeleiden en om een antwoord te voorzien op al jouw vragen.

Benieuwd hoe zo'n afspraak verloopt? Neem gerust een kijkje op deze pagina voor meer informatie.


2. Moet ik mijn huis opknappen voordat ik het verkoop? Of moet ik nog werken uitvoeren?

Het kan zeker de moeite waard zijn om wat kleine renovaties uit te voeren om de aantrekkelijkheid van de woning te vergroten. Richt je dan vooral op zichtbare verbeteringen. Zelfs kleine klussen kunnen een grote impact hebben op de eerste indruk die de kandidaten van jouw woning krijgen. Een woning die als instapklaar wordt beschouwd, verkoopt namelijk sneller dan eentje waar nog werk aan is.

Het is niet de bedoeling om buitensporige kosten te maken. Waarom? Omdat je die kosten er meestal niet meer volledig uithaalt. Een makelaar kan je adviseren over welke verbeteringen het meest waardevol zijn voor jouw specifieke woning en situatie. Op die manier maximaliseer je de opbrengst van je investeringen en vergroot je de kans op een succesvolle verkoop.


3. Hoe kan ik mijn huis het best presenteren voor potentiële kopers?

De bezichtiging is de eerste kennismaking van potentiële kopers met jouw woning. Het is dus belangrijk dat de woning er piekfijn uitziet. Zorg ervoor dat er geen spullen rondslingeren zoals handdoeken, kleding of speelgoed zodat de woning zo net mogelijk oogt. Verder is het een goed idee om kleine gebreken op te lossen, zoals lekkende kranen, kapotte lichtschakelaars of scheurtjes in de muur. Dat zorgt voor een positieve indruk van de woning.

Kies voor een neutrale inrichting om potentiële kopers het beste beeld van de woning te geven. Verwijder bijvoorbeeld persoonlijke items zoals familiefoto's of opvallende decoraties, zodat de focus ligt op de ruimte en niet op de inrichting van de woning. Ruimtes waar kandidaat-kopers extra aandacht aan besteden, zijn de keuken en de badkamer. Als kandidaat-kopers merken dat ze nog veel moeten investeren, kan dat afschrikken. Zorg er dus voor dat de keuken en badkamer er goed uitzien, dat kan hen over de streep trekken in hun beslissingsproces.


4. Werk ik best met een makelaar of kan ik mijn huis zelf verkopen?

Die keuze is volledig aan de verkoper - maar wij zouden natuurlijk geen verkopers zijn als we onze eigen diensten hier niet even in de verf zetten. Een verkoop van een woning neemt heel wat tijd in beslag. Er moet allerlei informatie verzameld worden over de woning waarvoor de eigenaars zelf vaak niet over de juiste tools beschikken. Ze zoeken zich vaak suf om alle verplichte informatie te voorzien en verliezen zo kostbare tijd. Tijd die wij graag voor jou willen vrijmaken. Wij hebben dagelijks te maken met de verkoop van woningen en weten dus goed hoe alles in zijn werk gaat.

Hermania heeft alles in huis om de verkopers van begin tot eind te ondersteunen. Eerst en vooral zorgen wij voor een zeer juiste waarde van de woning om de juiste mensen aan te trekken. Met ons uitbreid netwerk weten we perfect bij wie we alle attesten moeten aanvragen. We doen het nodige om de kandidaat-koper zo goed mogelijk te informeren. Perfecte foto’s en video’s om de woning zo mooi mogelijk te presenteren? Ook dat doen wij!

Dan zijn we klaar om de woning op de markt te brengen. Dat doen we door de juiste marketingstrategie aan jouw woning te koppelen. We kiezen de beste platformen om jouw woning bij zo veel mogelijk mensen te brengen. Ons eigen netwerk spreken we dan ook aan om de ideale koper te vinden. Wanneer we zo ver zijn, stellen wij een verkoopovereenkomst op en begeleiden we jou tot bij de notaris. Wanneer de authentieke akte getekend is, zorgen wij ook voor de sleuteloverdracht en het overzetten van de meterstanden. Kortom, je weet dat je in goede handen bent bij ons en dat je op beide oren kunt slapen.

Heb je graag meer informatie over onze diensten bij de verkoop van jouw woning? Neem een kijkje op deze pagina of neem gerust contact met ons op!


5. Wat zijn de kosten van de verkoop van mijn huis?

Als je je woning wil verkopen, zijn daar natuurlijk kosten aan verbonden. Als je ervoor kiest om met een makelaar samen te werken, zal je de commissie moeten betalen. Dat is vaak een percentage op de verkoopprijs van de woning. Voor meer informatie over dat percentage mag je ons altijd contacteren of een afspraak inplannen.

Daarnaast zal je ook de kost van de attesten moeten betalen. Die kost is heel specifiek aan de woning. Voor een nieuwbouwwoning zijn minder attesten nodig dan voor een oudere woning. Hier kan het gaan om een energieprestatiecertificaat, kadastrale gegevens, asbestattest, bodemattest... Wil je graag weten welke attesten jij voor je woning moet voorzien? Neem even contact met ons op en wij voorzien een duidelijk overzicht voor jou!


6. Hoe lang duurt het om mijn huis te verkopen?

Gemiddeld duurt het drie maanden om een woning te verkopen. Natuurlijk kan die tijd variëren op basis van verschillende factoren, waaronder de ligging, de vraag in de markt en de toestand van de woning. Als ervaren vastgoedmakelaar begrijpen we dat deze variabelen invloed hebben op het verkoopproces. Gelukkig kunnen wij jou helpen door een nauwkeurige schatting aan te bieden. Met onze expertise en kennis streven we ernaar om jouw woning snel en tegen de beste prijs te verkopen.


7. Hoe kan ik potentiële kopers aantrekken?

Om zo veel mogelijk kandidaat-kopers aan te trekken, kun je jouw woning op verschillende manieren in de markt zetten. Denk maar aan de verschillende vastgoedsites zoals Zimmo en Immoweb. En natuurlijk heb je nog verschillende sociale mediaplatformen die je kunnen helpen de woning zo breed mogelijk te publiceren. Tot hier nog niet zo moeilijk, toch? Wij als makelaar gaan nog verder.

Het marketingteam van Hermania zet een effectieve strategie op poten zodat de woning zo veel mogelijk kandidaat-kopers bereikt. Hiervoor beschikken wij over de juiste tools om meer bereik te genereren dan een verkoper zelf zou kunnen. Daarnaast werken we steeds samen met een professionele fotograaf die de woning in het beste licht presenteert en direct de interesse van potentiële kopers wekt. Foto's en video's zijn niet meer weg te denken op sociale media. We publiceren daarom op Instagram, Facebook en TikTok. We maken een toffe video van de woning zodat kandidaat-kopers overtuigd worden om een bezoek aan de woning te brengen. 

We zetten niet alleen online in, maar ook offline. Zo maken we folders van de woning om bij de buren in de brievenbus te steken. Er komt een raamaffiche in ons kantoor in Genk en we geven bij elke bezichtiging een duidelijke infofiche mee en een formulier om een bod te doen. De kandidaat-koper wordt zo op verschillende kanalen en momenten geïnformeerd over de woning. Zo blijven we continu in gedachten bij de potentiële kopers en verhogen we de kans op een bod.


Klaar voor de verkoop!

We hebben je nu al goed voorbereid op de verkoop van jouw woning. Zit je toch nog met wat vragen? Bel ons gerust op en we helpen je met alle plezier verder.